Śmiało można stwierdzić, że ci zapomniani żołnierze powoli wracają do świadomości młodych ludzi. Widać to chociażby po liczbie osób, które deklarują chęć wzięcia udziału w konkursie. Nie są to tylko pojedyncze jednostki, ale właśnie liczne grupy młodzieży ze szkół ponadgimnazjalnych. Do konkursu przygotowują się sami, choć niemałą rolę odgrywają także nauczyciele, którzy zapewne pomagają im w trudniejszych zagadnieniach.
Historia Żołnierzy Wyklętych jest trudna: żeby zrozumieć ich zawiłą i złożoną sytuację należy także wziąć pod uwagę realia ówczesnej Polski, a więc rząd i jego nastawienie prorosyjskie, wyniszczenie kraju działaniami wojennymi, liczne przesiedlenia, a co najważniejsze nastawienie ludności cywilnej, której po okrucieństwach wojny przyszło żyć w nowej rzeczywistości. Tylko nieliczni rozumieli o co tak naprawdę walczą Niezłomni.
Uczniowie biorący udział w konkursie muszą wykazać się wszechstronną wiedzą dotyczącą losów Wyklętych bohaterów. Pytania dotyczą nie tylko postaci Żołnierzy, ich dzieciństwa, losów podczas okupacji hitlerowskiej, działań antykomunistycznych, ale także momentu śmierci. Mimo tych trudnych zagadnień udało się wyłonić zwycięzców:
Laureaci otrzymali drobne upominki oraz nagrody książkowe z pamiątkową dedykacją. Jednak to nie koniec ich przygody z sylwetkami Niezłomnych. Czeka ich jeszcze drugi etap konkursu, a zwycięzca w nim wyłoniony weźmie udział w Wielkim Finale. Etap regionalny do najprostszych nie należy. Przykładowe pytanie mogące pojawić się na teście w drugim etapie konkursu to:
Gdzie po odkryciu i identyfikacji szczątek został pochowany Zygmunt Szendzielarz?
a) Na Powązkach Wojskowych w Warszawie, w miejscu, gdzie spoczywała jego córka Barbara,
b) W Panteonie-Mauzoleum na Powązkach,
c) W Gdańsku, razem z „Inką” i „Zagończykiem”,
d) Szczątki Zygmunta Szendzielarza nie zostały jeszcze odnalezione i do dziś trwają poszukiwania miejsca spoczynku ofiary.
Na kolejnym szczeblu konkursu trzeba wykazać się pogłębioną wiedzą o Żołnierzach Wyklętych. Pytania są podchwytliwe, wnikliwe i drobiazgowe. Na szczęście, uczniowie mają jeszcze sporo czasu, by poszerzać swoją wiedzę i opracowywać zagadnienia dotyczące losów Wyklętych. W dzisiejszych czasach mają wiele możliwości ku temu: książki, podręczniki, mnogość publikacji, Internet, a także nieocenioną pomoc nauczycieli.
Dziękuję wszystkim uczestnikom konkursu, którzy ochoczo do niego przystąpili i zmierzyli się z tą trudną tematyką.
Dziękuję Pani Dyrektor Małgorzacie Cieślak, za pomoc w przeprowadzeniu konkursu i za entuzjastyczne podejście do tego projektu.
Podziękowania dla nauczycieli: Pani Darii Grzelak-Gołąb i Pana Jarosława Cieślaka za współpracę podczas konkursu, za pomoc ofiarowaną uczniom biorącym udział w teście, za to, że uczestniczeniem w tego rodzaju inicjatywach uczą swych podopiecznych patriotyzmu.