Uczniowie z Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Widzewie przystąpili do konkursu o Żołnierzach Wyklętych w ubiegły piątek, 18 listopada 2016 roku.
Szkoła ta jest dla mnie w pewien sposób ważna – sam jestem jej absolwentem i dlatego to miejsce jest szczególnie bliskie memu sercu. Lat szkolnych bowiem się nie zapomina. Wtedy poznaje się przyjaciół, bliższych i dalszych kolegów, spotykamy nauczycieli, którzy stają się naszymi wzorami i pewne cechy bądź zachowania, świadomie lub nie, przejmujemy od nich i wdrażamy w nasze życie. Miło wrócić po latach do tych samych murów szkolnych, odświeżyć wspomnienia, które gdzieś w pędzie codziennego życia po prostu zacierają się i odchodzą w niepamięć.
Z miłą chęcią przyjechałem do szkoły, w której sam się uczyłem, by przeprowadzić wśród młodzieży konkurs, którego jestem organizatorem. Trudna tematyka jaką jest sytuacja Żołnierzy Wyklętych po zakończeniu wojny jest mi nieobca; sam się tym ogromnie interesuję i miło widzieć, że w młodych osobach jest zapał i chęć do poznawania wiedzy na ten temat. Liczne grono uczniów przystąpiło do testu sprawdzającego znajomość zagadnień dotyczących losów Wyklętych w powojennej Polsce.
Rywalizacja była zacięta, toteż komisja konkursowa przyznała I miejsce oraz trzy równorzędne II miejsca. Trzeciego miejsca nie przydzielono. Na podium stanęli:
I miejsce – Jarosław Wysocki
II miejsce – Katarzyna Vu Phuc
Patryk Siuda
Miłosz Pilarz
Laureatom składam serdeczne gratulacje. Zachęcam, abyście Drodzy Uczniowie nie poprzestali na tym szkolnym sukcesie. Przed Wami kolejny etap konkursu, który będzie charakteryzował się wyższym stopniem trudności. Trzeba więc pogłębić swoją wiedzę, dopracować szczegóły, usystematyzować zdobyte już informacje. Pracy przed Wami dużo, jednak satysfakcja z osiągnięć – jeszcze większa. O tym, że kolejny etap konkursu nie jest łatwy, świadczyć może przykładowe pytanie, które może pojawić się na teście podczas etapu regionalnego:
„W wolnych chwilach uwielbiał malować i pisać wiersze. Niestety, ze względu na trudności finansowe rodziny nie było mu dane ukończyć rozpoczętych studiów na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Stefana Batorego w Wilnie”. Kogo opisują te słowa?
a) Józefa Łukaszewicza, ps. „Kruk”,
b) Zygmunta Szendzielarza, ps. „Łupaszka”,
c) Stanisława Sojczyńskiego, ps. „Warszyc”,
d) Witolda Pileckiego, ps. „Witold”.
Z wielką radością, po zakończonym konkursie wręczyłem laureatom oraz pozostałym uczestnikom konkursu nagrody wraz z pamiątkowym dyplomem. Bardzo mnie cieszy, że konkurs staje się coraz bardziej popularny, przyciąga rzesze zainteresowanych osób i zarazem uczy naszej bolesnej, lecz pięknej historii.
Składam podziękowania wszystkim, którzy przyczynili się do przeprowadzenia konkursu:
Panu Dyrektorowi – Arkadiuszowi Bieleckiemu oraz Pani Dyrektor Marii Stusio - za entuzjazm, z jakim podeszli do organizowanych przeze mnie projektów, za to, że gościli nas w placówce, nad którą sprawują pieczę;
Pani Beacie Chmurze – za pomoc uczniom w przygotowaniach do konkursu, za przyjęcie mojego zaproszenia dotyczącego konkursu, za zaangażowanie i aktywną postawę;
Pani Dorocie Więckowskiej i Pani Małgorzacie Grzesiak-Cieślak za czuwanie na prawidłowym przebiegiem konkursu;
Wam – Drodzy Uczniowie – za czynny udział w konkursie. Bez Was całe przedsięwzięcie nie miałoby sensu.
Mam nadzieję, że na tym etapie nasze współdziałanie się nie kończy. Zapraszam do współpracy w kolejnych latach.
Piotr Polak
Poseł na Sejm RP